دوره آموزش مدیریت ارشد کسب و کار MBA

مقدمه و معرفی دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

دوره MBA از جمله دوره های آموزشی مدیریتی پر رونق سالهای اخیر است و در ایران نیز بیش از یک دهه است که به طور جدی دنبال می شود. MBA   مخفف Master of Business Administration است که در آن مدیریت کسب و کار به طور راهبردی ، علمی و کاربردی به دانشجویان آموزش داده می شود. این دوره مجموعه ای است از مهارتهای جدید و متفاوت برای حل مشکلات مدیریتی که دیدی برتر از مدیریت را برای شخص به ارمغان می آورد. گزارش‌هایی وجود دارند که متوسط درآمد فارغ التحصیلان MBA را در مقایسه با سایر رشته‌ها می‌سنجند و معمولاً درآمد آنها را بالاتر از بسیاری از رشته‌های دیگر ارزیابی می‌کنند  ولی در واقع تاثیر شرکت در دوره MBA بر کیفیت زندگی، کار و درآمد هر فرد کاملاً بستگی به عمق یادگیری و به کار بستن آموخته‌های شخص دارد. با توجه به تعدد کسب و کارها در جهان، تعداد گرایش های موجود در دوره های MBA ، بسیار متنوع است و در برخی کشورها تا 700 گرایش تدریس می شود. اما در ایران گرایش های محدودی در دوره های MBA ارائه می شود، مانند: مدیریت اجرایی، فناوری اطلاعات(IT) ، بازاریابی، تجارت، مدیریت منابع انسانی، گردشگری، کارآفرینی، مدیریت پروژه و …. از مهم ترین گرایش های این دوره  می توان گرایش تجارت و گرایش کسب و کار را نام برد. دوره MBA کسب و کار و تجارت، با هدف ارتقاء استاندارد زندگی و افزایش کیفیت مدیریت در سازمانهای اقتصادی به وجود آمد. از آنجا که مدیریت صحیح كسب و كار موجب رشد آن میشود, نیاز روز افزون جامعه به این گرایش محسوس است.

 

ضرورت کسب مهارت در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

با نگاهی به شرایط کنونی اقتصاد و بازار دنیا متوجه می شویم فعالیت و رقابت شرکت ها و سازمان‌ها در آن به مراتب سخت تر و شدیدتر شده است. بهره مندی سازمان ها و شرکت ها از نیروهای متخصص با رویکردی مدیریتی و برخورداری از مهارت های کاربردی، رمز ماندگاری پایدار در چنین فضایی است. کارشناسان معتقدند دوره MBA با توجه به گرایش های پیش بینی شده در آن پاسخگوی این نیاز از جامعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد بود.

 

دروس دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

محتوایی که در دوره MBA آموزش داده می شود مطابق با استانداردهای روز جهان است. در این دوره دروسی با افزایش توانایی مدیریتی ارائه مشوند:

  • استراتژی کسب و کار
  • مهارت فروش حرفه ای
  • برند و برندسازی
  • مدیریت منابع انسانی
  • بورس و سرمایه گذاری
  • تبلیغات
  • مدیریت مالی
  • مهارت های رهبری در سازمان
  • کارآفرینی
  • اصول حسابداری
  • اقتصاد خرد، کلان و بین الملل
  • مدیریت استراتژیک
  • اصول کار تیمی در سازمان

 

استراتژی کسب و کار در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

استراتژی های کسب و کار چگونگی موفقیت یک کسب و کار را تشریح می‌کنند: چگونه ارزش مشتری ایجاد ‌کند، چگونه با رقیبان خود در صنعت مبارزه کند، چگونه درآمد ایجاد کند و چه زمان برای دست یابی به نتایج بهتر پول خرج ‌کند و ...
انواع مختلفی از استراتژی کسب و کار و مدل کسب و کار وجود دارند ولی در اصل یک استراتژی هنگامی موفق است که به موقعیت رقابتی قوی، رشد کسب و کار، و سود مناسب منتهی شود.
استراتژی هایی که امروزه اکثر شرکت ها و سازمان های داخلی و خارجی از آن ها بهره می برند عبارتند از:

  • استراتژی رشد

استراتژی رشد به معنای معرفی محصولات جدید یا بروز رسانی محصولات موجود است. گاهی اوقات، یک شرکت مجبور است خط تولید خود را تغییر یا افزایش دهد تا بتواند پا به پای رقبایش جلو برود. شرکت‌های کوچک نیز ممکن است با پیدا کردن یک بازار جدید برای محصولات‌شان، یک استراتژی رشد اتخاذ کنند.

  • استرتژی تمایز محصول

شرکت‌های کوچک اغلب زمانی از استراتژی تمایز محصول استفاده می‌کنند که یک مزیت رقابتی دارند. بدیهی است که شرکت‌ها از استراتژی تمایز محصول برای جدا کردن خودشان از رقبای اصلی استفاده می‌کنند.

  • استراتژی قیمت گذاری گزاف

استراتژی قیمت‌گذاری گزاف به معنای تعیین قیمت‌ بالا برای یک محصول، به ویژه در مرحله‌ی مقدماتی آن محصول است. یک شرکت کوچک استراتژی قیمت‌گذاری گزاف را استفاده می‌کند تا به سرعت هزینه‌های تولید و تبلیغات آن محصول را جبران کند. معرفی یک فناوری جدید می‌تواند مثالی برای این استراتژی باشد.

  • استراتژی تحصیل

این استراتژی معمولا برای بدست آوردن مزایای رقابتی بکار گرفته می شود به این صورت که معمولا برای گسترش محصول و بدست آوردن جایگاه بالاتر نسبت به رقبا اقدام به خریداری یک شرکت و یا چند خط محصول از آن شرکت می کنند.

 

مهارت فروش حرفه ای در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

امروزه علاوه بر روش‌های قدیمی فروش، روش‌های دیگری مانند فروش اینترنتی و بازاریابی و .. نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به فضای رقابتی موجود در این عرصه افرادی که در این زمینه کسب مهارت کرده باشند از آینده شغلی بهتری نیز برخوردارند. کسب مهارت در فروش حرفه ای تنها مختص فروشندگان و صاحبان کسب و کارهای رایج نیست بلکه به تمامی افرادی که به نوعی در زمینه های فروش به صورت حضوری، بازاریابان تلفنی، ویزیتورها، سرپرستان بازاریابان، مسئولان آموزشگاه ها که دوره های آموزشی را ارائه می دهند و همچنین صاحبان دفاتر و مراکز خدماتی پیشنهاد می شود. مهارت فروشندگی، حوزه‌ی گسترده‌ای از مهارت‌ها را در بر میگیرد به عنوان مثال مهارت مذاکره،  مهارت ارائه،  مهارت ارتباط با مشتری و زبان بدن را می توان نام برد.

 

برند و برندسازی در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

برندسازی فرآیندی است که در طی آن به اعتبار و جایگاه اقتصادی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد. به زبان ساده تر طی برندسازی ذهنیت مردم نسبت به یک برند مشخص بور خاصی تغییر میکند، و افرادی (خاص یا عام) به سمت محصولات شما می ایند و سراغ برندهای دیگر نمی روند. برنسازی باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت میشود، اعتبار یک برند به طور مستقیم سبب فروش بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات می شود، بنابراین برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

 

6 مزیت برندسازی در کسب و کار

  • افزایش میزان وفاداری مشتریان
  • موفقیت فرآیندهای بازاریابی
  • افزایش مضاعف اعتبار سازمان در بازار
  • تولید ثروت و درآمد بیشتر
  • توسعه فعاليت‌های سازمان و هدفمند شدن فعالیت های اعضای آن
  • فزایش نوآوری‌ها در سازمان

 

مدیریت منابع انسانی در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

نیروی کار، مهم‌ترین سرمایه و دارایی هر شرکتی محسوب می‌شود. بنابراین لازم است، برای پیشرفت شرکت و دستیابی به اهداف آن، این سرمایه‌های مهم مدیریت شوند. بخش مدیریت منابع انسانی در هر شرکتی این وظیفه را بر عهده دارد. مدیریت منابع انسانی نقشی است که در هر سازمانی که بیش از یک نفر عضو داشته باشد معنا دارد گرچه در بسیاری از شرکت های کوچک و درحال رشد سمتی به نام مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌ مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است. مديريت منابع انساني فرايندي شامل چهار وظيفه جذب، توسعه، ايجاد انگيزش و نگهداشت منابع انساني است.

 

از جمله وظایف مدیر منابع انسانی :

  • آموزش دادن به كاركنان
  • ارزيابي عملكرد کارکنان
  • اعطای پاداش
  • ايجاد محيطي سالم و منصفانه براي كاركنان
  • تجزيه و تحليل شغل (تعيين ماهيت شغل هر يك از كاركنان)
  • برنامه‌ريزي منابع انساني و كارمنديابي
  • گزينش داوطلبان واجد شرايط
  • توجيه و آموزش دادن به كاركنان تازه استخدام
  • مديريت حقوق و دستمزد (چگونگي جبران خدمت كاركنان)
  • ايجاد انگيزه و مزايا
  • ارزيابي عملكرد
  • متعهد نمودن كاركنان به سازمان

بورس و سرمایه گذاری در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

بازار بورس که در مفهومی کلی تر بازار سرمایه هم نامیده می شود مکانی است که خریداران و فروشندگان اوراق بهادار را به هم مرتبط می کند. در واقع بورس واسطه ای است که در آن شرکتها و افرادی که نیاز به منابع مالی دارند با فروش سهام و یا سایر اوراق بهادار مثل اوراق مشارکت می توانند منابع خود را تامین کنند. بنابراین می توان گفت بورس نهاد سازمان‌یافته‌ای است که از جمله ارکان عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود.
 

کارکردهای اصلی آن به قرار زیر است :

  • مدیریت انتقال ریسک
  • شفافیت بازار
  • کشف قیمت
  • ایجاد بازار رقابتی
  • جمع‌آوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک برای تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی

در بازار بورس، کالاهای مختلفی مورد معامله قرار می‌گیرد و بر همین اساس بازار بورس به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود: بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار

 

برای سرمایه گذاری در بورس و کسب بهترین نتیجه از آن :

 یادگیری و پیشرفت شخصی را در اولویت قرار دهید..
.  برای معامله در بورس با خونسردی عمل کرده و احساسات‌تان را کنترل کنید.
 به این توجه کنید معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای چطور معامله می‌کنند..
.  مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنید و اصل اول شما حفظ سرمایه باشد.
 برای پیشرفت در این بازار، حاضر باشید وقت و انرژی بگذارید و بهای آنرا بپردازید.             .

 

تبلیغات در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

‌تبلیغات‌ رامی‌توان‌ در خلاصه‌ترین‌ شکل، این‌ گونه‌ تعریف‌ کرد: فرآیند ارایه‌ اطلاعات‌ مناسب‌ در مورد کالاها و خدمات‌ به‌ مشتریان‌ و ترغیب‌ و متقاعد کردن‌مؤ‌ثر مصرف‌ کنندگان‌ به‌ خرید کالاها و خدمات.
ظهور انواع رسانه‌های نوین از جمله
شبکه‌های اجتماعی و همچنین شکل گیری نگاه استراتژیک به حوزه‌ی بازاریابی و برندسازی، باعث شده است که ارتباط با مشتریان به صورت ساده و یک سویه باقی نمانده و به فرایندی پیچیده و زنده و تعاملی از طریق کانال‌های ارتباطی متعدد تبدیل شود. دانش استفاده درست از تبلیغات و چگونگی انجام آن تاثیری انکار نشدنی در بهبود روند کسب و کار و در زندگی تمام افراد دارد.

اهداف تبلیغات:

  • شکل دهی به برداشت ها
  • جهت دهی به تفکرات
  • هدایت رفتارهای خاص

 

  • مدیریت مالی در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

مدیریت مالی عبارتست از کاربرد اصول ومفاهیم اقتصادی برای تصمیم گیری و حل مساله.به بیان ساده می توان گفت مدیریت مالی همان اقتصاد کاربردی است. هدف مدیریت مالی به حد اکثر رساندن ارزش شرکت است.
بطور کلی مدیریت مالی دارای سه محدوده اصلی است :

  • مدیریت مالی در شرکت هایی سهامی
  • مدیریت مالی در سرمایه گذاری
  • مدیریت مالی در بازارهای سرمایه و واسطه های مالی

با در نظر گرفتن این سه محدوده وظایف مدیرمالی تصمیم گیری در مورد سه مطلب مهم است :

  • تصمیم در مورد سرمایه گذاری
  • تصمیم در باره تامین مالی
  • تصمیم در مورد تقسیم سود سهام

از آنجائی که استفاده صحیح از منابع مالی هر کسب و کاری می تواند یک مدیر را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری رساند، ضروری است مدیران اولاً رسیدن به منابع مالی مختلف را مطالعه نمایند ثانیاً منابع مالی موجود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا بموقع و در جای خود بکار بگیرند. مهارت در مدیریت مالی نقش بسزایی در تامین مالی و جلوگیری از زیان های احتمالی دارد.

 

مهارت های رهبری در سازمان در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

رهبری نه تنها توانایی درک و به‌کارگیری استعدادهای درونی است، بلکه به کار بردن مؤثر نقاط قوت تیم برای تکمیل یک مأموریت است.
رهبری یعنی توانایی دیدن یک مشکل و یافتن راه حل. افراد بسیاری حاضرند در مورد مشکلات صحبت یا حتی همدلی کنند، اما تعداد اندکی پس از دیدن مشکل یا چالش از عهده‌ی آن برمی‌آیند. فقط یک رهبر یک مشکل را واقعا به‌عنوان یک چالش می‌بیند و می‌خواهد آن را حل کند. به همین دلیل افراد می‌خواهند از چنین فردی پیروی کنند و رهبر واقعی پیروانی دارد
. بنابراین متوجه تاثیر بالای رهبر در مدیریت می شویم. یک رهبر با هدایت و راهنمایی افراد ضمن شناخت و بکارگیری مهارت ها و استعداد های آن ها مشکلات احتمالی را حل کرده و سبب پیشرفت و ارتقای جایگاه و اعتبار گروه می شود.

 

بالا بردن قابلیت های رهبری نتایج فوق العاده ای برای شما دارد

  • اعتبار شما در موقعیت های مختلف برای مثال در خانواده و فامیل، در محیط کار، در محیط دوستان و درجامعه بالا می رود
  • درآمد شما و موقعیت شغلی شما ارتقا قابل توجهی خواهد داشت
  • اثرگذاری شما در زندگی شخصی، در خانواده، در کار خود و در جامعه افزایش می یابد
  • دیگران شما را دوست خواهند داشت و همواره دوست دارند که در کنار شما باشند
  • شما یک فرد صاحب سبک و تفکر خواهید بود و الهام بخش بسیاری از افراد دیگر در خانواده و محیط کار و دوستان و جامعه خواهید بود

 

کارآفرینی در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

به‌ دليل‌ نقش‌ و جايگاه‌ ويژه‌ كارآفرينان‌ در روند توسعه‌ و رشد اقتصادي‌، بسياري‌ از دولتها در كشورهاي‌ توسعه‌ يافته‌ و درحال‌ توسعه‌ تلاش‌ مي‌كنند با حداكثر امكانات‌ و بهره‌برداري‌ از دستاوردهاي‌ تحقيقاتي‌، شمار هر چه‌ بيشتري‌ از جامعه‌ را كه‌ داراي‌ ويژگي‌هاي‌ كارآفريني‌ هستند به‌ آموزش‌ در جهت‌ كارآفريني‌ و فعاليتهاي‌ كارآفرينانه‌ تشويق‌ و هدايت‌ كنند. سازمان‌های کمی هستند که برای حمایت و تشویق کارآفرینان برنامه‌ی خاصی داشته باشند بنابراین شما باید بدانید که چطور ابتکار عمل را به دست بگیرید و چطور بدون اینکه کسی به شما بگوید چه کار کنید، خودتان دست به کار شوید. با کسب مهارت اولیه و آشنایی با مفاهیم کارآفرینی عملکرد شما در این زمینه بهبود میابد.

مزایای کارآفرینی:

  • حس رضایت شغلی
  • حس موفقیت و شادی
  • بالفعل شدن استعدادها
  • حس استقلال
  • خلق کردن

 

اصول حسابداری در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

حسابداری به بیانی ساده یک زبان است. زبانی که راجع به موقعیت مالی یک سازمان اطلاعاتی را فراهم می‌کند. با یادگیری زبان حسابداری می‌توانید عملیات مالی هر نوع سازمانی را بفهمید و با آن ارتباط برقرار کنید؛ زیرا اطلاعات مورد نیاز اغلب سازمان‌ها بسیار شبیه به هم هستند و می‌توان آنها را در سه دسته‌ی اصلی طبقه‌بندی کرد:
اطلاعات عملیاتی، اطلاعات حسابداری مالی و اطلاعات حسابداری مدیریتی

یک مدیر موفق باید با اصول حسابداری آشنا باشد.  فردی که از عهده درک حساب وکتاب کسب وکار خود برنیاید دیر یا زود دچار اشکال خواهد شد.

 

مزایای شناخت اصول حسابداری:

  • توانایی خواندن و درک ترازنامه و صورت سود و زیان و ثبت اسناد
  • نظارت مستقیم بر کار دیگر حسابداران
  • صرفه جویی در هزینه ها برای کسب و کار های کوچک
  • توانایی تصمیم گیری های صحیح بر مبنای درک درست شرایط مالی
  • کنترل و مدیریت کامل شرایط مالی سازمان

 

اقتصاد خرد، کلان و بین الملل در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

اقتصاد در تمام ابعاد یک جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، بدین معنی که یک تصمیم گیری بجا و به موقع، در مورد اموراقتصادی می تواند سازمان و کسب و کار شما را به عظمت و ترقی بکشاند، در مقابل یک تصمیم نسنجیده و حساب نشده موجب شکست خواهد شد. با شناخت درست وکامل این علم علاوه بر تصمیم گیری های درست قادر به تحلیل و توضیح اتفاقات اطرافتان خواهید بود. در این دوره سعی شده است با آموزش مفاهیمی همچون اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد بین الملل، تفاوت انواع اقتصاد و اصول و مبانی اقتصاد با صرف کمترین زمان و هزینه  شما را در یادگیری این امر مهم یاری کند.

 

مدیریت استراتژیک در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

مدیریت استراتژیک چیزی بیش از وضع تعدادی قانون و سپس پیروی از آنها است. مدیریت استراتژیک روندی فلسفی برای مدیریت کسب‌وکار است. بنابراین مدیریت استراتژیك فعالیت‌های مربوط به بررسی ، ارزشیابی و انتخاب استراتژی‌ها ، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژی‌ها و در نهایت كنترل فعالیت‌های انجام‌شده را در برمی‌گیرد.
مدیریت استراتژیك به سازمان این امكان را می‌دهد كه به شیوه‌ای خلاق و نوآور عمل كند. این شیوه مدیریت باعث می‌شود كه سازمان دارای ابتكار عمل باشد و فعالیت‌هایش به گونه‌ای درآید كه اعمال نفوذ نماید و بدینگونه سرنوشت خود را رقم بزند و آینده را تحت كنترل درآورد.

فرایند مدیریت استراتژیك را می‌توان به چهار مرحله تقسیم نمود:

  • تحلیل وضعیت
  • تدوین استراتژی
  • اجرای استراتژی
  • ارزیابی استراتژی

 

اصول کار تیمی در سازمان در دوره مدیریت ارشد کسب و کار MBA

یکی از ضروری‌ترین عوامل تحقق اهداف هر سازمان، کار گروهی است. تيم هاي موفق و كار تيمي اهداف استراتژيك شما را برآورده مي سازند و سبب افزايش توان انجام كار اعضای سازمان شما مي شود.
افراد زیادی تصور می کنند که موفقیت شغلی آنها فقط تابع درستی عملکردهای شخصی آنهاست. این تصور سبب بوجود آمدن محیطی در سازمان ها و ادارات شده است که در آن همکاران برای رقابت با یکدیگر و رسیدن به مقامی بالاتر اطلاعاتشان را از هم مخفی نگاه می دارند و از کسی تقاضای کمک نمی کنند. حال آنکه بوجود اوردن محیطی دوستانه با رویکرد کار تیمی به عملکرد همه اعضا کمک کرده و تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت سازمان خواهد داشت.

مزایای کار تیمی عبارتند از:

  • بهره‌وری بیشتر
  • افزایش رضایت شغلی
  • افزایش کیفیت کار
  • ارتباط صمیمانه
  • تقویت خلاقیت و نوآوری
  • افزایش ظرفیت و اثرگذاری مدیریت
  • محیط کار مثبت‌گرا
  • عملکرد بهتر
  • تصمیمات کارآمد
  • افزایش انگیزه

 



به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در LinkedIn به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در فیس نما به اشتراک گذاری در توییتر
مطالب مرتبط
قوانین و مقررات
درباره ما
ارتباط با ما
776327.txt
گویندگی رادیو (بهروز تشکر)
اجرا تلویزیونی (بهروز تشکر)
اجرا صحنه و استیج (بهروز تشکر)
دوره مهاجرت
دوره بازارسرمایه
تست گویندگی و اجرا (حضوری)
برچسب ها
نظر کاربران
نظر شما

نام : *


ایمیل : *


شماره همراه : *


متن پیام : *




کد بالا را در کادر وارد نمایید :