جايگاه و وسعت صداي خود را بشناسيم!

صداسازی را می‌توان به بدن سازی در ورزش تشبیه کرد؛ یعنی به نوعی انجام نرمش‌های مربوط به حنجره و این که بتوان حنجره خود را پرورش داد.

صداسازی یعنی افزایش قابلیت‌های حنجره و به فعل در آوردن قوه‌های نهفته در آن.

نتیجه‌ اين فعل براي گوينده اين است که وقتی در جایی آغاز به خوانش مي کند ،تاکيد سرجای خودش هست ، وسعت صدایش را می‌شناسد و بي مورد داد و بیداد نمی‌کند.

گوينده موفق به خوبی درک می‌کند که وقتی از دوره بلوغش گذشت و صدایش تثبیت شد؛ دیگر وسعت صدای او قابل افزایش نیست.

حال ،یکی از مشکلات اکثر گويندگان این است که صداسازی نکرده‌اند در حالي که بحث شناخت صدا و صداسازی نياز به آموزش دارد.تمرین‌هاي آن هم سخت نیست.اما مسئله مهم، بحث شناخت صداست.

هر گوينده فیزیک مخصوص به خود دارد و از لحاظ جسمی، میمیک چهره، بافت حنجره، فضای دهان و اندازه سر با ديگران متفاوت است.

اگر شخصي از ديگري تقليد کند تمسخرآمیز و مضحک می‌شود. تقلید یعنی اینکه کپی برداري دقيق. مثل فرم صدا دهی و اجرای مو به موی جمله‌بندی و تغيير لحن در گفتار. اما زمانی می‌رسد که نوع لحن ، طرز بيان و تلفیق جملات با موسیقی کلام از آن شماست؛ این دیگر تقلید نیست.

 البته هیچ کس نمی‌تواند صد در صد خودش باشد. در هر کار هنری ما وامدار گذشتگان هستیم و نمی‌توانیم از آنها جدا شویم. با این وجود هر کس باید پيگير استقلال صدایش باشد.

امروزه برای گویندگان اجرا پشت اجرا ،حضور پي در پي در دالان استوديو ها و نگاه صنفي به اين هنر فرصت بازخورد و تحليل را از گوينده گرفته!

 پس بيراه نيست که بگوييم پانزده سال طول مي کشد تا گوينده اي بزرگ و توانمند شود!

منبع خبر



به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در LinkedIn به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در فیس نما به اشتراک گذاری در توییتر
مطالب مرتبط
جايگاه و وسعت صداي خود را بشناسيم!
برچسب ها جايگاه و وسعت صداي خود را بشناسيم!
نظر کاربران
نظر شما

نام : *
 

ایمیل : *
   

شماره همراه : *
 

متن پیام : *
 



کد بالا را در کادر وارد نمایید :