اگر به دنبال تغییر محتوای تبلیغاتی خود در فضای وب هستید، مطلب خوبی را انتخاب کرده اید . تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
پادکست چیست و مزایای تولید پادکست برای کسب و کار و برند سازی شخصی و سازمانی ؟ این مطلب با هدف پاسخگویی به این سوال نوشته شده است . در قالب منو زیر به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
پادکست چیست؟ تعریف پادکست چرا باید پادکست تولید کنم مزایای تولید پادکست برای کسب و کار و برندسازی شخصی و سازمانی تفاوت پادکست و رادیو شاخص های محتوای مناسب برای پادکست پس از تولید پادکست باید چه کرد؟ همکاری با مدرسه عالی رسانه برای تولید پادکست
پادکست چیست؟ تعریف پادکست
واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی « آکسفورد » به عنوان واژه سال انتخاب شد . این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است : « برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود. » در لغت نامه اینترنتی ویکی پدیا هم در توضیح کلمه پادکست اینطور آمده است : پادکست یا پادپخش یکی از روش های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه آوایی است که توسط کاربران معمولاً روی یک پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموما یک آی پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت روی رایانه های خانگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شود.
این روش با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آی پاد به عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت، بوجود آمد.
اولین بار مفهوم در خوراک های آراس اس در اکتبر سال ۲۰۰۰ توسط تریستان لوئیس به صورت اولیه مطرح شد . بعد به صورتی متفاوت توسط دیو واینر یکی از نویسنده های فرمت آراس اس اجرا شد . و در بحث با آدام کوری منجر به عامل enclosure یا ضمیمه شد . این عامل جدید در آراس اس ۰٫۹۲ این امکان را می داد که نشانی پرونده های صوتی تصویری منتقل شود و گیرنده آن را درجا باز کند . مشتری این امکان جدید وبلاگ های صوتی بودند . ولی این امکان جدید به سرعت رواج پیدا نکرد . تا اینکه در سال ۲۰۰۱ این امکان در نرم افزار وبلاگ نویسی Radio Userland به عنوان یک موئلفه ارسال و دریافت فایل ها اضافه شد و تن ها چیزی که برای رسیدن به یک پادکست کم داشت خودکار کردن این عمل بود.
این روش وبلاگ نویسی تا سال ۲۰۰۳ پیشرفت کرد و وبلاگ نویسی را به سمت جدیدی برد . نمونه ای تاثیرگذار استفاده از این فناوری در وبلاگ کریستوفر لیدون نویسنده سابق نیویورک تایمز بود . در اکتبر سال ۲۰۰۳ بود که اولین بار از iTunes برای انتقال محتوای آراس اس به آی پاد استفاده شد . آدام کوری برنامه ای برای انتقال از آراس اس به آی پاد ارائه کرد که iPodder نام داشت.
در فوریه ۲۰۰۴ بن همرسلی در روزنامه گاردین مقاله ای نوشت که در آن به کار لیدون اشاره می کرد برای شرح این کار کلمات مختلفی بکار برد که در بین آن پادکست هم به چشم می خورد . به این ترتیب اولین استفاده از این کلمه توسط بن همرسلی بود . کم کم تولید کدهایی مانند iPodder در بین برنامه نویسان با مجوزهای آزاد جی پی ال گسترش یافت . یافته های موتورهای جستجوگر از عبارت Podcast در سال ۲۰۰۴ به سرعت زیاد شد . بعد از این وبسایت ها و ابزارهای مختلف با موضوع پادکست گسترش پیدا کرد.
وبسایت های خبری مثل BBC برنامه های رادیویی با کمک پادکست راه اندازی کردند . و شرکت اپل امکان دریافت پادکست را به نرم افزار iTunes افزود و در سال ۲۰۰۵ نسل جدیدی از آی پاد ها با قابلیت پخش فیلم به بازار ارائه شد . در اواخر سال ۲۰۰۵ دستگاه های بازی قابل حمل شرکت سونی هم از آراس اس ۲٫۰ پشتیبانی می کرد.
چرا باید تولید پادکست کنم و مزایای تولید پادکست چیست؟
همپوشانی کاربران خاص رادیو و پادکست
پس از ظهور تلویزیون همه متفق القول گفتند که رادیو از بین می رود، رادیو از بین نرفت اما سهم درصد آن کمتر شد، هر رسانه گروه خاص مخاطبان خودش را دارد، برای مثال فیلم و تصویر مخاطبان دیداری خود را دارد که به جز با دیدن نمی توانند با مدیای مربوطه ارتباط برقرار کنند ولی مدیای صوت ( پادکست ) به همراهان خود این اجازه را می دهد که چند وظیفه ای یاmultitask باشند . همزمان با
جستجو در وب در حین رانندگی ورزش کارهای منزل و شرکت حضور در فضای فشرده مترو و اتوبوس که امکان دست گرفتن کتاب و تلفن همراه نیس
به پادکست گوش فرا دهند.
پادکست و ایجاد رابطه نزدیک تر با شنوندگان
علاوه بر رسانه مکتوب آنلاین و آفلاین که هیچ گونه لحن، لهجه، گویش و عواطف شما را به خوانندگان انتقال نمی دهد، جذابیت صدای شما یا سازمان شما در پادکست باعث ایجاد ارتباط نزدیک تری با شنودنگانتان می شود که از کسالت و سختی خواندن کاربر را رهایی می بخشد.
پادکست توانایی های شما را برجسته می کند
یکی از راه های فروش محصول مشاوره دادن در زمینه نیاز مخاطبتان است، ارائه برخی اطلاعات مفید در زمینه توانایی در زمینه کاریتان باعث ایجاد اطمینان و اعتماد برای مردمی باشد که نیاز به چنین مهارت هایی دارند . همچنین می توانید سمینار ها و کنفرانس هایتان را به صورت پادکست ضبط کرده و در اختیار افرادی قرار دهید که امکان شرکت در آن ها را ندارند . برجسته شدن توانایی هایتان با تولید محتوا صوتی حتی امکان به ارمغان آوردن بازارهای کسب و کار جدید برای شما باشد.
پادکست و ایجاد پتانسیل تبلیغاتی و کسب درآمد
اگر پس از تولید پادکست، مخاطبان خود را جذب کردید، حتما به کسب درآمد از راه فروش پادکست و تبلیغات داخل پادکست فکر کنید.
پاسخ به بازخوردهای و ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطبان
پاسخ اختصاصی به بازخوردهای مخاطبانتان از طریق پادکست، می تواند صمیمیت بسیاری بین شما و مخاطبانتان ایجاد کند از این طریق که شما پاسخ مخاطبتان را دقیقا از طریق فایل صوتی ای که صرفا و شخصا برای ایشان تولید کرده اید می دهید . این شیوه بسیار صمیمانه تر از نوشتن ایمیل یا درج یک پست در وبلاگ و وب سایت است.
پادکست تولید کنید اما رایگان نه
هیچ چیزی رایگان نیس، اگر محتوای ارزشمند دارید حتما رایگان در اختیار مخاطبانتان قرار ندهید، برای ارسال پادکست به مخاطبانتان از آن ها شماره تماس یا ایمیل دریافت کنید تا این رابطه طولانی مدت تر شود. تعارف نکنید، شما به محتوا پادکست خود ایمان دارید پس ارزان نفروشینش.
نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل، آدرس شبکه های اجتماعی اطلاعاتی هستند که شما می توانید در قبال ارائه پادکست از آن ها دریافت کنید.
پادکست، راه حل مناسب و ساده توزیع و انتقال محتوا
بصورت میانگین برای عموم افراد جامعه گوش دادن 10 برابر زمان کمتری نسبت به خواندن یک مقاله یا کتاب از مخاطب خودش می گیرد و حتی زمان های هدر رفته افراد را می تواند به بهترین نحو برای انتقال اطلاعات استفاده کند . در حال حاضر هم همه تلفن های همراه هوشمند قابلیت نصب اپلیکیشن های پادکستی یا پخش فایل های پادکست را دارند.
پادکست و کاهش هزینه های تولید و توزیع
اصولا برای هر محصولی، هزینه ثابت مواد اولیه در نظر گرفته می شود، اما در تولید پادکست شما تن ها یک بار هزینه کنید و هزاران بار می توانید توزیع کرده و استفاده کنید . این اولین و بزرگترین مزایای ارائه آنلاین و دیجیتال محتویات مالتی مدیا است . ضبط، سی دی، چاپ همگی همان هزینه های ثابت اولیه هستند که برای هر توزیع مالتی مدیا باید پرداخت شود اما محتوای دیجیتال که از طریق دانلود قابل دسترس است تن ها یک هزینه اولیه دارد . با این شیوه، همچنین هزینه هایی همچون ملاقات حضوری هم دیگر در میان نخواهند بود . همچنین در تولید محتوا صوتی به روزرسانی و آرشیو بسیار ساده خواهد بود.
تهیه پادکست یک شیوه ارتباطی با صرفه جویی مناسب در زمان است
شما می توانید همزمان با انجام دیگر کار هایتان در اداره، خانه یا حتی در مسافرت به پادکست گوش دهید . به لطف استفاده از پادکست می توان برخی از جلسات و ملاقات ها را حذف کرد و صرفه جویی خوبی در زمان و بهبود کارایی و سودمندی داشت.
تفاوت اول پادکست و رادیو
روش Push Technology در جذب مخاطب یعنی مخاطب کمترین قدرت انتخابی در محصولی که تحویل می گیرد دارد، مثلا رادیو و تلویزیون، که کاربر کمترین قدرت انتخابی در انتخاب برنامه های آن دارد . روش Pull Technology در جذب مخاطب یعنی مخاطب بیشترین قدرت انتخاب را داشته و می تواند هر نوع شخصی سازی را در دریافت محصول نهایی داشته باشد . مخاطبان در پادکست بیشترین قدرت را انتخاب برای گوش دادن به پادکست ها سلامت، ورزشی، اجتماعی و .. . را دارند.
تفاوت دوم پادکست و رادیو
در پادکست امکان شنیدن هر بخش از صدا، جلو و عقب بردن آن در اختیار کاربر است . کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می تواند به محتوای پادکست گوش کند . در حالی که رادیو و حتی رادیوهای اینترنتی چنین امکانی ندارند.
تفاوت سوم پادکست و رادیو
در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه های پخش غیر از رایانه نیز استفاده می کند و در زمان استفاده، لزوماً نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست . معمولاً دستگاه هایی که می توان پادپخش ها را روی آن ها شنید، همان دستگاه های پخش موسیقی دیجیتال هستند که عموماً بسیار کوچک و قابل حمل هستند . در نتیجه کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود . محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا وجود دارد.
تفاوت چهارم پادکست و رادیو
در این روش، نیازی به مراجعه به وب گاه های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم افزار و افزودن نشانی پادپخش موردنظر به فهرست، کپی محتوا به رایانه و در نهایت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.
تا بدین جا پادکست توضیح داده شد و از مزایای بی نظیر آن صحبت شد، مدرسه عالی رسانه در 4 سال گذشته برای موسسات، شرکت ها، صدا و سیما و رادیوهای اینترنتی اقدام به تولید پادکست کرده است. اگر تا بدین جای مطلب رسیده اید، ما بدین سوال پاسخ خواهیم داد.
شاخص های محتویات مناسب برای تولید پادکست
قبل از پاسخ به این باید بررسی کنیم ببینم چه محتوایی ارزش پادکست شدن و افرایش رتبه در گوگل را دارد . در آموزش های بهینه سازی موتور جستجوگر چند نکته برای تولید محتوای مناسب بسیار پر اهمیت است :
مطلب دست اول و غیر کپی و منحصر به فرد باشد مطلب باید جامع و کامل باشد، در تحقیقی برای کلمات پر رقابت در صفحه اصلی مطالب بازیابی شده صفحه اصلی بین 3،000 تا 4،000 کلمه هستند چگالی کلمات کلیدی باید بین 2 تا 5 درصد باشند استفاده درست از تگ های h1 و h3 مطالبی که در قالب سوال و جواب پرسیده می شوند، به دلیل تکرار کلمات کلیدی در تیترهای دوم h2، بسیار راحت تر از مطالب دیگر در گوگل Rank می گیرند . برای مثال همین مطلب دارای تیتردوم هایی بدین صورت است، تفاوت اول پادکست با رادیو تفاوت دوم پادکست با رادیو ... پادکست و کاهش هزینه های تولید و توزیع پادکست، راه حل مناسب و ساده توزیع و انتقال محتوا هیچ قسمتی از پاراگراف مطلب شما نباید معادلی در گوگل داشته باشد، اگر قسمتی از متن شما از منبع خاصی برداشت شده است لطفا منبع مورد نظر را نیز در انتهای مطلبتان ذکر نمائید . در Rank دهی یه مسئله در ارتباط با لینک دهی بسیار مهم است از داخل سایت چقدر لینک به این مطلب داده شده است از سایت ها و بلاگ های خارجی چقدر لینک به این مطلب داده شده است از این مطلب به خارج است سایت چقدر لینک داده شده است در تحقیقی 10 وب سایت از صفر بر روی یک کلمه کلیدی نامشخص که در گوگل حتی یک جستجو هم برای آن نبود، راه اندازی شدند، مطالب همزمان با هم بر روی سایت ها بارگذاری شدند، مطلبی که 3 خصوصیت زیر را داشت در صدر مطالب بازیابی گوگل قرار گرفت. طولانی ترین، دست اول ترین، منحصر به فرد ترین مطلبی که تصویر، صوت و ویدئو در آن بیشتر بود مطلبی که لینک به خارج از سایت بیشتری داشت
البته مواردی که در بالا بیان شد قسمت کوچکی از سئو روی محتوا است، ولی اگر شما سایتی دارید که بدین سبک تولید محتوای متنی می کند، تردید نکنید که تولید محتوای مالتی مدیا صوتی و تصویری می تواند بیش از پیش به بهینه سازی موتور جستجوی شما و برند سازی شما کمک کند
پس از تولید پادکست چه باید کرد؟
در قدم اول پس از تولید پادکست
پادکست های تولید شده را در ابتدای متن مربوطه در سایت قرار دهید تا کاربر با مراجعه به این صفحه با پادکست مربوطه مواجه شود و اقدام به پخش آن کند، قطعا بیشترین تعامل دیدادی مخاطبان با یک متن ابتدای آن متن است.
در جای جای متن اشاره کنید که شما می توانید پادکست مطالب مرتبط دیگری را نیز گوش کنین و حتی به صفحه مربوطه پادکست لینک دهید.
در قدم دوم پس از تولید پادکست
جایگاه خاصی برای پادکست هایتان در سایت در نظر بگیرید که مخاطبان بیشترین تعامل با آن را دارد برای مثال اسلاید شو، منو اصلی یا یک باکس مشخص از یک صفحه خاص وب سایتتان ( ضمیمه اول )
قدم سوم پس از تولید پادکست
توضیح پادکست ها بر روی رادیوهای اینترنتی مثل شنوتو و .. . به منظور برندسازی و جذب مخاطبان خاص خود و توزیع پادکست ها بر روی شبکه های اجتماعی خودتان
قدم چهارم پس از تولید پادکست
ارسال پادکست های هفتگی به کاربران سایتتان براساس سلیقه آن ها ( ضمیمه دوم )
قدم پنجم پس از تولید پادکست
در یک اقدام مشترک با صاحبان وب سایت ها یا فعالان شبکه های اجتماعی به منظور به اشتراک گذاری پادکست هایتان مذاکره نمائید . در میان صاحبان رسانه های مختلف بسیار پیش آمده که در قالب تهاطر یک باکس از سایت اول در سایت دوم و به همین ترتیب یک باکس از سایت دوم در سایت اول قرارداده شده که آخرین محتویات پادکست هر دو سایت در آن قرار می گیرد و در این میان هیچ تبادل مالی ای انجام نمی شود.
دریافت هزینه در قبال تولید پادکست براساس کیفیت پادکست، صدای گوینده، موزیک پیش زمینه انتخابی تمامی فایل های صوتی تولید شده روی دامنه مدرسه عالی رسانه به آدرس elac.ir بارگذاری می شوند و فایل های صوتی در وب سایت مقصد بایستی از طریق این آدرس پخش شوند. در پائین فایل های صوتی لینک مدرسه عالی رسانه به عنوان همکاری در تولید محتوای آورده شوند. برخی از همکاری های مدرسه عالی رسانه براساس Alexa Rank و نرخ ورودی گوگل سایت مقصد می تواند در قالب تهاطر و تبادل خدمات بصورت رایگان صورت گیرد، برای مثال با دریافت کادر آگهی در سایت مقصد به منظور تبلیغ متنی دوره های مدرسه عالی رسانه و محصولات جدید سایت های زیر مجموعه . در ارتباط با این نوع همکاری حتما باید بصورت تلفنی مذاکراتی صورت گیرد ولی بصورت کلی در این روش 2 تا 10 مطلب در ماه بصورت رایگان می تواند به پادکست تبدیل شود که مقدار مطالب تولیدی پادکست وابسته به فاکتور های Alexa Rank و نرخ ورودی گوگل سایت مقصد است. زمانی که مطلبی برای پادکست تولید می شود، این مطلب روی سایت مدرسه عالی رسانه یا سایت رادیو اکسیژن یا سایت گویندگی قرار می گیرد، سپس با احترام به حق کپی رایت به مطلب مربوطه از طریق این سایت ها لینک داده می شود که در جستجوهای گوگل، بین محتوای سایت مقصد و سایت های مدرسه عالی رسانه گوگل سایت مقصد را به عنوان سایت اصلی بشناسد و حتی رنک بهتری به آن بدهد که از طرف دیگر تهدیدی در افت رنک گوگل نباشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق فرم تماس با ما اقدام نمائید یا با اکانت تلگرام مدیر دپارتمان وب سایت ها و فضای مجازی مدرسه عالی رسانه تماس حاصل نمائید.
منابع این مطلب : پادکست چیست؟ ویکی پدیا
elac_tagging