۱۱ راه ساده برای تقویت فن بیان
اگر می خواهید ارتباطات مؤثری برقرار کنید، تسلط بر آنچه لازم است بگویید و چگونگی بیان آن، فاکتورهای مهمی هستند. هرچند یکی از عناصر ارتباط کلامی معمولا اهمیت بیش تری دارد، شیوه ی صحبت کردن. ۱۱ راه زیر در زمینه تقویت فن بیان به شما کمک میکند. فن بیان و سخنرانی چیزهایی نیستند که این روزها مد شده باشد! برخلاف تصور بعضیها که فکر میکنند چند سالی بیشتر نیست که آدمها برای به کرسی نشاندن حرفشان خوب صحبت کردن را آموختهاند، اهمیت نفود کلام از همان روزهای اول که بشر به توانایی حرف زدن دست یافت، احساس شد.هرچند سخنرانی به همان سرعت به مفهومی که امروز میشناسیم تبدیل نشد. اولین کتابی که با جزئیات درمورد سخنرانی و آموزش آن پرداخته است به ۴۵۰۰ سال پیش برمیگردد. البته بیشتر تکنیکهایی که امروزه درمورد هنر نفوذ کلام و قانع کردن دیگران میدانیم به ارسطو، فیلسوف یونانی قرن سوم پیش از میلاد برمیگردد. نکتهی جالب در آموزشهای ارسطو این است که تاریخ انقضای آنها نگذشته است و سخنرانان معروفی مانند جان اف کندی و مارتین لوتر کینگ هم از تکنیکهای مشابهی برای افزایش نفوذ کلام خود استفاده میکردهاند و این نکات هنوز هم این روزها کاربرد دارند و قدیمی نشدهاند.اما اصلا چرا باید نفوذ کلام بیاموزیم؟ فن بیان و سخنرانی
حداقل به این ۳ دلیل هرکسی باید تا حدی با فنون سخنرانی و نفوذ کلام آشنایی داشته باشد:
- تقریبا هر کسی در زندگیاش در شرایطی قرار میگیرد که باید برای جمعی صحبت کند، بخواهد از عقایدش دفاع کند یا لازم باشد کسی را متقاعد کند. پس بهتر است خودمان را برای آن روز آماده کنیم.
- کارمندان با هر سمتی که داشته باشند، بر اساس توانایی سخنرانی در جمع و مهارتهای ارتباطی به عنوان یکی از مهمترین مهارتهایی که باید کسب کنند رتبه بندی میشوند و پیشرفت میکنند.فن بیان و سخنرانی
- نفوذ کلام و توانایی متقاعد کردن دیگران با هر موقعیت اجتماعی که داشته باشید میتواند در کار شما، در زندگیتان یا حتی در دنیا تغییرات بزرگی ایجاد کند.
همه ی ما تا بهحال با افرادی سَر و کار داشته ایم که صدای شان خیلی گوش خراش، نازک یا مصنوعی بوده است. صحبت کردن بعضی افراد آنقدر ناخوشآیند است که پیام گفتهشده را کاملا خراب می کند. شما در چند قدم می توانید کیفیت، لحن، حالت بیان و صدای تان را بهتر کنید. فقط به دانستن چند فوتوفن ساده و تمرین آنها نیاز دارید. از فرصت استفاده کنید تا صدای تان، توانایی متقاعد کردن افراد و تعهدتان به متنی که می خوانید را تقویت کنید. این یعنی کسبوکار و میزان رضایت مشتری هایتان ارتقا می یابد و خدمات شما را بیشتر به دیگران توصیه می کنند. حتی با اینکار میتوانید سخنرانی حیرتانگیزی داشته باشید.فن بیان و سخنرانی
۱. شمرده صحبت کنید
با هر صدا و سرعتی که صحبت می کنید، «وضوح» کلید موفقیتتان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلمات را بشنود، بنابراین هر عبارت مبهمی می تواند این وضوح را از بین ببرد. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید. کِیتی شوارتز، مدیر شرکت دورام، در کارگاهی که با موضوع بهبود مهارت سخنرانی و تقویت فن بیان برای کسبوکار در کالیفرنیای شمالی برگزار شد، به نکتهی مهمی اشاره کرده است: «یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا وضوح کلام تان را بیشتر کنید، کم کردن سرعت است.» افراد وقتی نگران هستند یا درباره ی آنچه میگویند تردید دارند، تمایل دارند سریع صحبت کنند. همچنین او می گوید: «شمرده صحبت کردن نهتنها فهم شنونده را از صحبتهای شما تقویت میکند، بلکه باعث می شود مطمئن و آرام به نظر برسید.» معیاری خوب وجود دارد تا کیفیتِ سرعت صحبتتان را ارزیابی کنید، فرض کنید که شماره تلفنی را میخوانید، فردی که گوشش با شماست، باید بتواند آن را یادداشت کند. برای تمرین سرعتِ گفتار، رشته ی بلندی از اعداد را بخوانید و حین انجام این کار آنها را در هوا یادداشت کنید. این تکنیک برای رسیدن به ضرب آهنگی عالی است و اینگونه میتوانید نفوذ کلام داشته باشید. فن بیان و سخنرانی
۲. با اعتمادبهنفس صحبت کنید
«اِاِ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِ…، امینه.» متأسفانه باید بگویم کسی به ادامه ی این سخنرانی گوش نمی کند. این مثال نشان می دهد که چگونه نداشتن اعتمادبهنفس به همهچیز لطمه میزند، مخصوصا به صدایتان.احساس کنید حرفی که میزنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبهنفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراتهبازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دستهای شما بشکنند.فن بیان و سخنرانی
۳. منظورتان را بهدرستی بیان کنید
نکته ی قبل در مورد اعتمادبهنفس موقع صحبت کردن بود و این نکته مربوط به لحنِ صحبت کردن با توجه به موضوع مورد بحث است. وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم تفاوت را حس می کنند. شاید این نکته، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن تان طنین انداز شود، صدای تان قابل قبول تر و متقاعد کننده تر به نظر خواهد رسید و این یکی از راههای تقویت قدرت بیان است.فن بیان و سخنرانی
۴. خود پرستی را کنار بگذارید
برای تقویت این مورد می توانید خودتان را با افرادی احاطه کنید که بهتر از شما هستند. می توانید از هم جواری با آنها درسهای زیادی یاد بگیرید که از روش های دیگر، آموختن این درسها امکان پذیر نیست و مهارت تان را ارتقا دهید. در کلاس ها و کارگاه هایی شرکت کنید که از افرادی تشکیل شده است که در حرفه شان از شما بهتر هستند. به تجربیات شان گوش کنید، ممکن است سخت باشد اما قطعا به بهتر شدن تان کمک می کند.فن بیان و سخنرانی
۵. با صدای تان با ملایمت رفتار کنید
برخلاف یک نوازنده ی گیتار، پیانو یا طبل، هنگام سخنرانی، ابزار کار شما بدن تان است. ببینید چطور نوازنده های حرفه ای از آلات موسیقی شان نگهداری می کنند. باوسواس آن را تمیز، از آن محافظت، قطعات شکسته اش را تعمیر و در جای خوب و راحتی از آن نگهداری می کنند.شما چطور با ابزار کارتان رفتار می کنید؟ برای نگهداری، مراقبت و حفاظت از طراوتش چه کارهایی انجام می دهید؟ برای حفاظت از صدای تان این نکات را رعایت کنید: نفس عمیق بکشید و با استفاده از الگوهای تنفسیِ مناسب، گام اول را در این راه محکم بردارید. کیت دِوُر، مؤسس توتال وُیس، می گوید: «اگر بهجای تنفسِ عمیق شکمی، از راه سینه و سطحی تنفس صحیح داشته باشید، صدای تان ضعیف تر و وحشتزده بهنظر میرسد، همچنین این کار می تواند باعث کشش غیرضروری تارهای صوتی تان شود. وقتی اضطراب و استرس دارید یا وحشت زده هستید شاید کمی سخت باشد یادتان بماند نفس عمیق بکشید، اما نفسهای آرام، عمق صدای تان را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند مطمئن تر به نظر برسید.» حتما با فواید نوشیدن آب آشنا هستید. زیاد آب بنوشید. دِوُر می گوید: «سیراب نگه داشتن بدن به کیفیت صدای تان کمک بسیاری می کند.» اگر در طول روز قهوه، نوشابه یا نوشیدنی های الکی بنوشید، ممکن است تارهای صوتی تان رطوبت لازم برای تولید بهترین صدای ممکن را نداشته باشند. همچنین او می گوید: «تارهای صوتی باید انعطاف پذیری خوبی باشند، چون با سرعت زیادی میلرزند.» تارهای صوتی زنان به طور متوسط ۲۰۰ بار در ثانیه می لرزند، این عدد برای مردان حدود ۱۲۰ بار در ثانیه است. با هر وعده ی غذایی، آب بنوشید. یک بطری کوچک آب را پر کنید و مرتب از آن کم کم بنوشید. شاید این مقدار آب زیاد به نظر برسد اما باید بدانید اغلب مردم کم تر از حد مورد نیازشان آب می نوشند. از فریاد زدن پرهیز کنید. شوارتز می گوید: «عاشقِ فریاد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه تان هستید؟ باید بگویم قطعا این کار برای تارهای صوتی تان خوب نیست.» فریاد زدن می تواند باعث کشیده شدن آنها شود و صحبت کردن را برای تان مشکل کند. در بدترین حالت، فریاد زدن می تواند به گره های صوتی و برآمدگیِ تارهای صوتی منجر شود. حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید. یک صدای خسته، بد بهنظر خواهد رسید. همچنین خستگی برای صدایتان مضر است. زمزمه نکنید. این کار برای صدای تان مشکل ایجاد میکند و باعث کشیدگی تارهای صوتی تان می شود.فن بیان و سخنرانی
۶. حواستان به وضع نشستن یا ایستادن تان باشد
دِوُر اعتقاد دارد طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحتتأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدایتان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد. او می گوید: «اگر شانه های تان به هم نزدیک باشد و به سمت سرتان قوز داشته باشد، بخش بزرگی از قدرت بالقوه ی صدای خود را از دست می دهید.»فن بیان و سخنرانی
۷. مراقب زیر و بَم صدایتان باشید
شوارتز می گوید: «معمولا صداهایی با شیب زیاد یا خیلی زیر، به دلیل اضطراب یا عدم اطمینان گوینده به وجود می آیند.» استفاده از شیب صحیحِ صدا به شما کمک می کند ارتباطات بهتری برقرار کنید. می توانید بهترین اوج صدایتان را با گفتن «آ-ها» پیدا کنید (همان عبارتی که به جای «بله» در جواب یک دوست می گویید). شوارتز اعتقاد دارد که اوج صدای تان در هنگام صحبت کردن باید با «آ» همخوانی داشته باشد.فن بیان و سخنرانی
فن بیان و سخنرانی(ارش ابسالان - امیر صباغیان)
فن بیان و سخنرانی (ارش ابسالان)
۸. خودتان را آماده کنید
شاید باورتان نشود اما یک قهرمان دویِ سرعت المپیک، قبل از اینکه سعی کند رکورد دنیا را جا به جا کند، حداقل ۳ ساعت را صرف گرم کردن تمام اعضای بدنش می کند. راستش را بخواهید من به جایی رسیده ام که قبل از پیاده روی حتما باید بدنم را گرم کنم، وگرنه عضلات پشت پایم به شدت درد می گیرند. داشتن آمادگی یک ضرورت است. برای تقویت قدرت بیان تان هر روز صبح را با گرم کردن صدای تان شروع کنید. عضلات صورت تان را بکشید. برنامه های تان را به ترتیب اجرا کنید. یکی از تمرینهایی که برای گرم کردن تارهای صوتی می توانید انجام دهید ارتعاش لبها با عبور هوا از بین آنهاست (برای آشنایی با این تمرین ویدئوهای Lip Roll را در اینترنت جستجو کنید.) ماهیچههای گردن تان را شُل کنید. تمرین های تنفسی تان را انجام دهید. حتی اگر زمانی برای گرم کردن صدای تان صرف نمی کنید، هر روز صبح ۵ دقیقه را به آماده کردن صدایتان اختصاص دهید. این تکنیک برای صدای تان بهطور شگفت انگیزی خوب و برای سلامتیتان مفید است. اگر هنوز فکر می کنید این ترفند احمقانه است، توجه داشته باشید «سلین دیون» که سالها در زمینه ی خوانندگی تجربه دارد و در کارش بسیار موفق است هنوز هم، هر روز صبح را با این تمرین های پایهای آغاز می کند.فن بیان و سخنرانی
۹. «بدون آمادگی خواندن» را شروع کنید
در موسیقی، به توانایی خواندن یک برگه ی موسیقی (که تا به حال آن را ندیده اید) و نواختن آن به وسیله ی آلت موسیقی، «بداههنوازی» می گویند.
برای سخنرانی های طولانی یا پروژه های بزرگ مثل صداگذاری کتاب های صوتی یا ویدئوهای آموزشی، ممکن است وقت تان برای چندینبار روخوانی متن، قبل از شروع کار تلف شود، بدون اینکه نیازی به این کار باشد. به جای آن میتوانید تمرین کنید هنگامی که برای بار اول متنی را میخوانید، آن را خوب بیان کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا دهان و چشم هایتان هماهنگ شوند اما این مهارت بهخوبی با گام بعدی که از آن صحبت خواهیم کرد در ارتباط است.فن بیان و سخنرانی
۱۰. تمرین کنید
برای تقویت قدرت بیان باید تمرین کنید. با اینکه دیگران بارها و بارها اهمیت تمرین کردن را برای نتیجه دادن کارها توضیح دادهاند، ما هم در مورد آن صحبت می کنیم. بهترین هنرمندان دوبله می توانند هزاران کلمه را بدون ارتکاب اشتباه بیان کنند، اما برای بهدست آوردن این مهارت، سالها زمان لازم است. تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و صداپیشه ها از این راه به موفقیت میرسند. خیلیزود روی غلتک می افتید و خواندن و گفتارتان بههم پیوسته و بدون اشتباه می شود. به این ترتیب در وقت تان صرفه جویی، در کارتان پیشرفت و از مهارت تان سود کسب میکنید و قدرت نفوذ کلامتان را بالا میبرید.فن بیان و سخنرانی
۱۱. آرام باشید
شاید این آخرین نکته باشد اما مهم ترین مسئله است. چرا؟ چون اگر تازه کار هستید، هر یک از سخنرانی ها یا آزمون ها میتواند برای تان به آخرینشان هم تبدیل شود. پس همه چیز به این چنددقیقه یا حتی چندثانیه بستگی دارد و این موضوع می تواند شما را نگران کند. عمیق نفس بکشید و لبخندی بزنید (که می توانید صدایش را از طریق بلندگو بشنوید). به توانایی های خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید فرقی ندارد چه اتفاقی می افتد، مهم این است که شما به بهترین شکل تلاش کرده اید.فن بیان و سخنرانی (ارش ابسالان - امیر صباغیان)
فن بیان و سخنرانی (ارش ابسالان)
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی شاخه ای از عکاسی است که هدف از آن جلب نظر مشتری و ارائه ویژگی های کالا به شیوه ای تاثیرگذار و متقاعد کننده است. در عکاسی تبلیغاتی اگر چه عکاس به دنبال مرتفع ساختن خواسته ها و نظرات کارفرماست، از جهتی باید ذائقه و طبع مخاطب را نیز درنظر داشته باشد؛ این امر ژانر عکاسی تبلیغاتی را تبدیل به یکی از جذاب ترین شاخه های عکاسی کرده است.
پیدایش عکاسی تبلیغاتی را می توان همزمان با اختراع دوربین عکاسی دانست و از همان ابتدا از عکاسی در گرافیک و تبلیغات استفاده شده است.
یک عکاس تبلیغاتی باید ذوق و ابتکار را با هم درآمیزد تا نیاز به یک محصول خاص را از طریق عکس در مخاطب ایجاد کند، و همچنین او را ترغیب نماید تا بین چندین محصول موجود، محصول مورد نظر را برگزیند. این نوع از عکاسی با گرافیک و تبلیغات درهم آمیخته است. دانش گرافیک لازمه تبلیغات موثر است پس یک عکاس تبلیغاتی همزمان باید به عکاسی و گرافیک اشراف کامل داشته باشد. از آنجا که مخاطب عکس های تبلیغاتی عموم مردم جامعه هستند آگاهی از علم جامعه شناسی تا حد زیادی به یک عکاس تبلیغاتی کمک می کند تا با سلایق و گرایشات مخاطب خود آشنا شود.
در عکاسی تبلیغاتی، عکاس باید همچون یک کارگردان سینما به فضاسازی، صحنه پردازی و نورپردازی تسلط کامل داشته باشد و با آگاهی کامل از مفهوم و تاثیر عناصر و المان های موجود، آن ها را در کادربندی به کار بگیرد. همچنین در برخی موارد امکان دارد مدل انسانی هم به کادر عکاسی اضافه شود که این امر مستلزم دقت بیشتری در صحنه پردازی است.
عکاسی تبلیغاتی می تواند به عنوان یک کار گروهی دنبال شود؛ تجربه نشان داده که بهترین نتایج از تیمی متشکل از عکاس با ذوق، یک ایده پرداز و یک طراح گرافیک بدست می آید.
یکی از رمزهای موفقیت عکاسی تبلیغاتی داشتن اطلاعات و تجربه کافی در زمینه محصول یا موضوع مورد تبلیغ می باشد، دانش کافی در این مورد باعث بوجود آمدن نتیجه دلخواه می شود.
عصر پنجشنبه آخرین جلسه گپ گرافیک در موضوع عکاسی و تبلیغات، با حضور جمعی از طراحان، عکاسان و علاقمندان هنر در تالار یادمان مفاخر آدربایجان برگزار گردید.
سخنران این جلسه، محمد عباسزاده به موضوع ” عکاسی تبلیغاتی برای مخاطب خاص و تکنولوژی” پرداخت که در زیر گزیده مطالب به قلم وی آمده است:
شاید به جرات بتوان گفت که امروزه همه عکاسان جهان قادر به تهیه عکس تبلیغاتی هستند. اما این ادعا زمانی که تعاریف و
شرایط موجود را بررسی میکنیم کمی پیچیده تر میشود. بدین معنی که هرچند تکنولوژی در همه سطوح علمی- اقتصادی –
سیاسی و… بسیار پیش رفته؛ با این وجود در روح فرهنگی جوامع نیز نفوذ کرده وتقریبا” همه ساختارهای پیشین را زیرورو
نموده است. افزایش سرعت در همه زمینههای علمی و فکری فرصت تفکر واندیشه را محدودتر کرده. در این رابطه برای
شناخت و کاربردعکاسی تبلیغاتی نیاز به زمان وپژوهش کافی میباشد که میبایست در سه زمینه تکنولوژی- مخاطب خاص
و عکاسی تبلیغاتی تحقیقات کافی و لازم را بعمل آورد.
قابل توجه است که در ماه آینده گپ گرافیک به موضوع ” چاپ ” پرداخت خواهد نمود. - بررسی ارتباط عکاسی و تبلیغات:
شناخت جایگاه عکاسی در فرایند تبلیغات و چگونگی ارتباط عکاسان با آژانسهای تبلیغاتی و مدیران هنری در یک عملیات یا فرایند تبلیغاتی
- بررسی روشهای نورپردازی اجسام خاص در ابعاد گوناگون:
نورپردازی اجسام شفاف و براق و عکاسی از آنها همیشه چالش برانگیز است. ما در این بخش به بررسی و شناخت ماهیت اجسام و عکس العمل آنها نسبت به نور و تکنیکهای نورپردازی اجسام شفاف و براق میپردازیم.
- ارتباط تصویری و ترکیب بندی در عکاسی تبلیغاتی:
در این بخش با مفاهیم ترکیب بندی و استفاده از تکنیکهای تاثیر گذار عکاسی برای ارتباط با مخاطب در تصاویر دوبعدی آشنا میشویم و روشهای خلاقانه و موثر در طراحی صحنه و ترکیب بندی برای عکاسی تبلیغاتی را مورد بررسی قرار میدهیم.
- پردازش دیجیتال عکسهای تبلیغاتی پس از انجام عکاسی:
آشنایی مقدماتی با پردازش و ویرایش عکسها توسط نرم افزارهای Adobe lightroom و Adobe Photoshop در عکاسی تبلیغاتی
- معرفی پروژههای تاثیر گذار و شناخت روشهای گوناگون برای ایجاد جلوههای ویژه در عکاسی تبلیغاتی
- چگونگی تاسیس یک استودیوی عکاسی تبلیغاتی:
برای تاسیس و تجهیز یک استودیوی عکاسی تبلیغاتی به چه نرمافزارها و سخت افزارهایی احتیاج داریم؟ پاسخ به این پرسش و بررسی عملکرد یک استودیوی تبلیغاتی در این قسمت مورد توجه است.